Praktische informatie
Wij zijn geconventioneerd therapeuten, wat wil zeggen dat ik werk volgens de tarieven vastgelegd door het RIZIV (rijksinstituur voor ziekte- en invaliditeitsverzekering). Meer informatie over de tarieven vindt u op de website van het RIZIV of in de praktijk. U betaalt geen supplementen.
Wat brengt u mee naar de praktijk bij het eerste contact?
Uw identiteitskaart, een klevertje van het ziekenfonds en een voorschrift van de behandeld arts/ huisarts
Hoe ziet de eerste behandeling/ contact eruit?
We hebben een kort gesprek hierbij gaan we de hulpvraag in kaart brengen. Er volgt dan een klinische onderzoek, bewegingsonderzoek of motorisch ontwikkelingsonderzoek, psychomotorisch onderzoek of andere test indien nodig. Met alle informatie wordt een elektronisch patiëntendossier opgestart, dat voldoet aan de privacy richtlijnen of GDPR regelgeving. Daarna starten we de eerste behandeling. De totale duur van de eerste behandeling is ongeveer 30-60 minuten.
Hoe zien de volgende behandeling eruit?
We gaan samen aan de slag, een sessie duurt ongeveer 30 minuten. De behandeling, tips en advies worden besproken bij u of bij de ouders van het kind.
Ouders zijn altijd aanwezig tijdens de therapie. De ruimte is groot genoeg, u bent betrokken en volgt de tips mee, zo kunnen jullie ook thuis goed aan de slag gaan.
Wordt mijn huisarts op de hoogte gehouden?
Ja, er wordt altijd een verslag bezorgd aan de voorschrijvend arts, tenzij u nadrukkelijk hier geen toestemming voor geeft. Indien u wenst kan ook een verslag opgemaakt worden naar andere betrokkenen, zoals de huisarts, arts-specialist, creche/onthaalouder, school, kind&gezin, clb,.... Ik bezorg u het verslag en u kiest wat u hier verder mee doet.
Afspraken kunnen gemaakt worden via sms/ whatsapp/ telefoon of fysiek (mondeling overeenkomst) in de praktijk.
Iedereen kan te maken hebben met onverwachte omstandigheden, gelieve dan zo snel mogelijk te verwittigen indien u, uw afspraak niet kan nakomen, dan bekijken we samen om deze te verplaatsen. Annuleren of verplaatsen gebeurd bij voorkeur 24 uur voorafgaand aan de afspraak.
Laattijdig annuleren of no-shows!
Wat wordt daaronder verstaan en wat zijn de consequenties?
Als een patiënt bij verhindering een afspraak tijdig afzegt kan in deze tijd een andere patiënt worden behandelt. Helaas komt het weleens voor dat een patiënt niet komt opdagen voor een afspraak of deze niet tijdig afzegt, minder dan 24 uur.
Vandaar dat wij een ‘no-show’ beleid hebben.
- Een no-show beleid omschrijven wij als de patiënt die zijn afspraak niet nakomt op het afgesproken tijdstip.
- Indien de afspraak niet 24u voorafgaand aan de therapiesessie wordt geannuleerd.
- Herhaaldelijk gebruik/ misbruik (meer dan 3 keer in de afgelopen maand) van ‘overmacht situaties’ waardoor de patiënt niet tijdig kan verwittigen.
Dat in dergelijke gevallen in rekening wordt gebracht, door het attesteren van de prestatie of kinesitherapie sessie.
Hebt u een vaste afspraak, wekelijks dezelfde dag hetzelfde uur, dan blijft deze afspraak opstaan zolang het voorschrift loopt of tot u ons verwittigd dat de vaste afspraken geannuleerd mogen worden. Hebt u een flexibele afspraak, dan zal wekelijks een nieuwe afspraak in mondeling overleg overeengekomen worden of via telefoon of via sms gecommuniceerd worden.
We hebben begrip voor overmacht situaties, indien het niet mogelijk is 24u voorafgaand aan uw afspraak, ons te contacteren, appreciëren we dat u alsnog belt of sms’t naar ons. Dit uit wederzijds respect. Gebeurt dit een enkele keer, dan zullen we de consultatie niet aanrekenen. Mensen die hier misbruik van maken, herhaaldelijk laattijdig of niet verwittigen, dragen de consequenties en daarvoor zal hun sessie aangerekend worden.
Wij rekenen hiervoor op uw begrip, uw tijd is kostbaar, de onze ook. Naast het financieel verlies, de verloren tijd, neemt u ook een mogelijke therapiesessie in van iemand die wel had kunnen komen.
Verslagen?
Indien u een verslag nodig hebt, vraag dit tijdig (1 week vooraf), zodat ik voldoende tijd heb dit op te maken.
Bellen, sms'n, mail, whatsapp, messenger, facebook?
Indien belet, een nieuwe afspraak, vragen of een leuk berichtje gelieve dit via mail, telefoon, sms of whatsapp te sturen. Berichten op messenger en facebook worden laat gezien en is niet de meest professionele vorm van communiceren.
Indien we aan het werk zijn, neem ik sowieso contact op tegen het einde van de dag. Berichtjes in het weekend kunnen beantwoord worden, reken wel op mogelijke vertraging, niet dringende berichten worden eerst daags beantwooordt.
Wij danken u voor uw begrip
Met vriendelijke groeten
Shaun